vrijdag 23 januari 2015

De discussie over de basisbeurs

Gisteren keek ik weer eens naar Jinek, ja dat mens wat ik in een eerdere blog zo afzeikte. Teruglezen? Dat kan hier. Vandaag ga ik het maar weer eens hebben over Jinek in combinatie met de naderende afschaffing van de basisbeurs. Jongeren die in september aan een nieuwe studie beginnen hebben pech, ze ontvangen geen basisbeurs meer. De OV-jaarkaart waarmee je gratis met de trein kan reizen blijft wel bestaan.

Jinek had naast de minister van onderwijs, ook drie jongeren uitgenodigd. Eentje was lid van FNV Jong, een student zat momenteel op een HBO en de laatste zat nu in de zesde klas van VWO. Als blikken konden doden had mevrouw FNV binnen een aantal seconden de minister gedood. Nadat FNV klaar was met haar spannende betoog over hoe studenten al hard werken en daarmee net de kosten kunnen betalen, snapte ze niet hoe de minister studenten ook nog eens die 100 euro basisbeurs kon afnemen.

De jongen die momenteel HBO studeert begon gelijk met dat hij nu waarschijnlijk geen master meer wil doen. Het eerste wat ik dacht was: huh? je krijgt sowieso geen basisbeurs meer als je van HBO naar WO gaat, dus waar heeft hij het over? Het was voor hem in ieder geval duidelijk dat hij het niet waard vond om zoveel kosten te maken. Begrijpelijk vind ik.

Als laatste was het meisje uit de zesde klas aan de beurt, zij reageerde met: ik wilde twee studies doen, maar wil daar nu vanaf zien. MEISJE, twee studies tegelijk? WAAROM, en HOE DAN? Ze vond het een principiële kwestie. Tja, wat moet ik hier nou over zeggen?

Zoals in mijn eerder blog over de basisbeurs te lezen is, snap ik wel dat er iets gedaan wordt aan het huidige beleid. Het was nu ook allemaal wel erg makkelijk en iedereen is ineens hooggeschoold waardoor we een banentekort hebben. Van de andere kant: iedereen moet in mijn optiek minimaal 1 studie kunnen volgen en afmaken. Degenen die dan blijven switchen en/of hogerop willen klimmen moeten dan zelf ook maar wat bijleggen, het is investeren in je eigen toekomst. Daarnaast maken studenten dan misschien wat bewuster een studiekeuze, je wil namelijk niet weten hoeveel jongeren maar gewoon blindelings een studie uitkiezen en er na een jaartje mee stoppen omdat het toch niet zo leuk is.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten